Sökresultat för Liber AB...
Rensa filter?
Observera att denna print on demand-utgåva till innehållet är identisk med 28:e inbundna upplagan från 1994.
I denna upplaga, bearbetad av Lena och Bengt Jonsell, har taxonomin och nomenklaturen moderniserats. Ett antal arter, som nu uppfattas som inhemska, har lagts till. Utbredningsuppgifterna har uppdaterats och…
Kategorier: Informationsteknik
Effektstyrning av IT
IT-produkter skapar i sig inga effekter – de uppstår i användningen. För att få avsedd effekt av sina investeringar borde alla beställare aktivt styra sina projekt mot dessa effekter. Det låter självklart, men är det inte i praktiken.
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: företagsekonomi Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora
Karlssons FiKa-bok behandlar ekonomistyrning och ekonomisk planering, resultatplanering och lönsamhetsbedömning, produktkalkylering, investeringskalkylering och finansiell planering.
Den här lösningsboken har utförliga lösningar till uppgifterna i såväl tillämpningsboken som faktaboken i serien.
Vi bär alla på rädslor eller orosmoment av olika slag. De sätter prägel på vår vardag, påverkar våra beslut och leder ibland till konflikter. De stressar och håller oss tillbaka i tillvaron, ibland medvetet och ibland omedvetet. En viktig nyckel till att må optimalt och förverkliga hela sin potential är därför att möta…
Zlatan, Anja, Tiger, Judit, Mozart – var kommer dessa fantastiska talanger från?
Inom sport, musik och affärsvärlden återkommer fenomenet gång på gång. I arbetslivet kallas det för kriget om talangerna. Media målar upp mustiga bilder om en föränderlig arbetsmarknad där framgång skapas genom kraften hos begåvade…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management
Institutionell teori är en teoribildning som belyser varför organisationer inte fungerar som de rationella verktyg de är tänkta att vara. Den sätter fokus på hur organisationer styrs av omgivande faktorer, invanda mönster och tillfälliga moden snarare än av rationalitet.
Läs mer
Inom den skandinaviska…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Projektledning
Det blir allt vanligare att arbeta i projekt både i företag och i organisationer. Nya verksamheter startar ofta som projekt och förändringar genomförs i projektform. I många företag och organisationer lever flera projekt sida vid sida med "den vanliga verksamheten". Det finns också många företag, och andelen…
Vad är det som gör att man lyckas inom försäljning av kvalificerade konsulttjänster? Hur gör man för att öka resultatet av sina insatser och hur skapar man affärer med god vinstmarginal? Dessa är frågor som många konsultföretag brottas med, och där några lyckas bättre än andra. I den här boken får du veta hur de mest…
Sverige ställer om från tillverkning till handel och allt fler blir involverade i samarbeten med kunder. I takt med denna kommersialisering av samhället ökar betydelsen av affärsmannaskap. Men vad är det och hur gör man?
Den här boken ger svaren genom praktiska råd och belysande exempel. Den vänder sig till dig som är…
Har du ett kreativt yrke och är verksam som exempelvis illustratör, designer, musiker, fotograf, grafisk formgivare eller konsthantverkare? Vill du bli bättre på att ta betalt för det du skapar? Då är det här boken för dig! Här får du hjälp att sätta rätt pris på din produkt eller tjänst – så att du kan leva på…
Customer Relationship Management CRM fick hedersomnämnande som Årets Marknadsföringsbok 2001 av Sveriges Marknadsförbund.
Konkurrensen om kunderna ökar hela tiden. Antalet val en kund gör ökar likaså. Vad är det som gör att vissa företag lyckas behålla sina kunder bättre än andra? Svaret är att de arbetar aktivt med…
Handbok för personlig försäljning ger inte alla svar och lösningar. Däremot får du massor av nyttiga tips och övningar, goda råd och belysande exempel från Sveriges mest erfarna experter på försäljning och affärsmannaskap. Den här andra upplagan av boken är kompletterad med ett nyskrivet kapitel om kundens…
Vi kommunicerar ständigt. Ändå saknar de flesta kunskap om kommunikationens grunder. I denna handbok lär du dig skilja på god och dåligt fungerande kommunikation och vilka fyra förmågor som behövs för att bli helt överens!
Extern vd så lyckas du innehåller 15 framgångsfaktorer som skapar förutsättningar för ett fruktbart samspel mellan extern vd och ägare. Ett case inleder varje framgångsfaktor och löper som en röd tråd genom boken. En tydlig struktur, konkreta tips och råd samt många exempel gör boken praktiskt användbar för vd:ar,…
Livet är svårt. Det finns inga enkla genvägar till lyckan. Uppmärksamhet, ihärdighet och vilja hjälper oss på Den smala vägen till psykologisk och andlig utveckling. Var och en av oss har en kraft som driver oss att välja Den smala vägen. Det enda som egentligen kan hindra oss är lättja. Boken har i över nio år varit…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
En bok för alla som sysslar med kommunikation och reklam – i utbildning, företag, offentliga sektorn, organisationer, reklambyråer, konsulter osv. Den ger tolv tidlösa grundprinciper för kommunikation.
Boken fick hedersomnämnande i årets marknadsföringsbok 2007 av Sveriges Marknadsförbund.
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Miljöfrågan har för de flesta människor en stark etisk dimension, men konsumenter agerar miljövänligt utifrån en kombination av olika motiv och de vill framför allt ha produkter som är bättre både för miljön och för dem själva. Rätt hanterad kan miljöfrågan ge varumärket ny kraft och skapa förutsättningar för både…
Internet är stort, komplext, mångfacetterat och dessutom under ständig förändring. Det är också verksamhetskritiskt. Därför är det angeläget att ha en webbstrategi, en övergripande plan för hur man gör rätt saker – på rätt sätt – i rätt ordning – i digitala kanaler.
Den här boken är skriven för dig som på något sätt…
Jämställdhet lönar sig! Det ger bättre arbetsmiljö, bredare kompetens och större effektivitet. Men hur gör man för att nå och behålla de positiva effekterna av ökad jämställdhet? Boken tar fasta på möjligheterna att driva jämställdhetsarbete med hållbara resultat. Den introducerar en modell med arbetsredskap som kan…
I många organisationer har inköpsfunktionen genomgått en genomgripande förändring de senaste åren – inköpschefen sitter i ledningsgruppen och inköpsfunktionen anses vara central för lönsamheten. I boken visar författarna vilken betydelse det har om inköp ses som en del av kärnverksamheten eller inte, och hur detta i så…
Vad är det egentligen som händer när vi gör en affär? År 2009 lanserade Lars-Johan Åge den första vetenskapliga teorin om konsten att göra affärer genom avhandlingen Business Manoeuvring – A Grounded Theory of Complex Selling Processes. I den här boken visar han nu tillsammans med Per-Erik Holmgren hur teorin kan…
Nytt ledarskap för en ny värld
Världen omkring oss förändras i rasande fart. Blir allt mer gränslös, snabbrörlig, komplex. Vad betyder detta? Och hur ska företag och individer navigera i denna nya värld för att lyckas?
I den här boken argumenterar Jan Sandgren för att den nya verkligheten för med sig krav på en ny typ…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Finansväsen och redovisning Företagsekonomi och management Företagsredovisning och bokföring Redovisning
Är du chef? Har du ett ekonomiskt ansvar? Ekonomi för chefer är en praktisk och lättöverskådlig bok för dig som har ett affärsekonomiskt ansvar. Den innehåller just de kunskaper och arbetsmetoder som du behöver för att kunna fatta rätt beslut i varje situation.
Ekonomi för chefer ger dig en affärsmässig syn på ekonomi,…
Vinnande ledarskap är en handbok där du får kunskap att skapa en framgångskultur och där du får din verksamhet att blomstra.
Boken svarar på frågor om hur du som chef och ledare praktiskt gör för att sätta medarbetarna i centrum och låta dem som är de verkliga experterna komma med förslag till de bästa lösningarna. När…
Den här boken är för dig som tycker om att få som du vill. Den är även en inspirationskälla och ett utmärkt verktyg för dig som arbetar med marknadsföring eller försäljning. Du kanske är marknadschef och funderar över varför dina annonser inte ger den effekt som du önskar. Du kanske är krögare och vill få din meny att…
Effektiva team är ofta avgörande för ett företags framgång. Här får vi en översikt över användningen av team i olika typer av verksamheter, samt tips och råd om hur man kan skapa effektiva team.
Författarna beskriver vad team är och visar hur teamen är en naturlig del av de nya företagsstrukturer och…
Vår omvärld förändras i ett allt snabbare tempo och kompassnålen tycks snurra åt alla håll. På osäkra grunder ska viktiga beslut fattas i såväl privatliv som arbetsliv.
100 trender – din guide till framtiden är boken som skapar sammanhang i vår snabbföränderliga värld. Den hjälper dig att navigera i en omgivning där…
”Vi kände att vi inom företagsledningen kommit till vägs ände med ständiga toppstyrda besparingsinsatser, så nu var det dags att pröva något nytt …”
Citatet beskriver det som får allt fler verksamhetsledningar att bestämma sig för att anamma ett lean tankesätt som strategi för att utveckla sin verksamhet och nå sina…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
PERSONLIG GENOMSLAGSKRAFT – det vill säga förmågan att nå fram med sitt budskap till andra människor – har blivit en av vår tids högst prioriterade kompetenser hos chefer och medarbetare. Den goda nyheten i sammanhanget är att vi alla kan öka vår personliga genomslagskraft genom träning och genom att vara medvetna om…
Styrelsen inifrån – från formalia till framgångsfaktor ger en sällsynt och tankeväckande inblick i styrelserummen. Det är en personlig berättelse om styrelsearbete där författaren Sigrun Hjelmquist delar med sig av sina erfarenheter från mer än 30 olika bolagsstyrelser under 15 år. Hennes många styrelseuppdrag,…
Miljökapitalisterna är de svenska entreprenörer som tjänar miljardbelopp och samtidigt räddar vår planet. De har tidigt sett att det vi kallar miljöproblem också är världshistoriens största affärsmöjlighet. I den här boken får du läsa om deras historier och vad som gjort dem framgångsrika.
Boken beskriver också de tio…
Har du modet att leda i en digital och snabbt föränderlig omvärld?
En ny generation medarbetare, blivande chefer och kunder har landat. Denna unga generation är mer internationell, mer social och mer mediaorienterad än deras föräldrar någonsin skulle ha kunnat drömma om. De tar snabbt till sig trender och ny teknik.…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation
Nominerad till Årets HR-bok 2009!
Den här handboken beskriver hur du kan arbeta med gruppcoachning men också individuell coachning i grupp. Praktiska verktyg och konkreta tips på hur du kan gå tillväga varvas med exempel och en teoretisk bakgrund.
Att coacha grupper är den första boken på svenska i ämnet. Den vänder…
Att framföra ett budskap kan vara nog så svårt, men det svåraste i samtalet – att lyssna – hur gör man det?
Att hålla professionella samtal ingår i yrkesrollen för ledare, lärare och många andra. Den här boken är skriven för dig som vill bli mer trygg i rollen som samtalsledare. Den ger handgripliga råd kring konsten…
Försäljningen av det egna bolaget är för många företagare livets viktigaste affär. Tyvärr förlorar många stora belopp när de säljer sina företag på grund av otillräckligt förberedelsearbete och oprofessionellt genomförda säljprocesser. För att du som säljare ska få ut fullt värde och undvika problem gäller det därför…
Kategorier: Genusvetenskap Genusvetenskap: män och pojkar Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Det behövs fler män i förskolan och skolan, är en vanlig uppfattning. I den här antologin diskuteras bl.a. vad som ligger bakom ett sådant uttalande: Varför behövs det fler män? Vad är det männen förväntas tillföra?
Läs mer
Hur är det med pojkarna då? Medierna rapporterar om att pojkar presterar sämre än flickor i…
En bok om föräldrarnas viktiga arbete med barn. Boken är ett redskap att arbeta med för att göra föräldrar mer aktiva i förhållande till barnet när det uppstår problem.
Den passar i alla universitets- och högskoleutbildningar med inriktning på barn, och även för dem som redan arbetar professionellt med barn. Barnets…
Den professionella anställningsintervjun är en praktisk handbok för dig som arbetar med urval och rekrytering. Den ger en beprövad metod för hur du kan genomföra professionella anställningsintervjuer och rekrytera rätt person till rätt jobb. Det är många gånger svårt att ta reda på om en person passar för ett arbete…
Vi älskar att dela med oss. Denna enkla princip är grunden för all virusmarknadsföring. Tekniken bygger på att människor självmant väljer att sprida vidare reklambudskap. Inte för att de får betalt för det – utan för att materialet är så starkt i sig självt. Genom att väcka känslor, engagera eller uppröra har…
BASbok i bokföring behandlar grunderna i kontering, bokföring och bokslutsarbete, både manuellt och med hjälp av dator.
Gratis tillgång till Sveriges mest använda ekonomiprogram!
Som elev kan du enkelt ladda hem Visma Spcs ekonomiprogram. Du får dessutom tillgång till övningsmaterial som du kan använda i dina studier.…